Hoofdstuk 4
Ai Weiwei is een Chinese kunstenaar, politiek activist, filosoof, fotograaf, muzikant en architect. Omdat hij politiek activist is en kritiek op de Chinese maatschappij levert met zijn kunst heeft de Chinese overheid zijn paspoort ingenomen en kan hij niet meer buiten China reizen.
Weiwei's kunst is een vorm van conceptionele kunst; het gaat vaak meer om het idee er achter dan het werk zelf. De achtergrond van zijn werk is altijd een verhaal met impact, het zet je aan het denken.
Twee voorbeelden zijn zijn werken Sunflower Seeds en Snake Ceiling. Sunflowerseeds is een kamer gevuld met porseleinen zonnebloempitten. De pitten zijn een kritische verwijzing naar de mensen die door Mao Zedong´s regime zijn omgekomen. Het lijkt net een massagraf. Snake Ceiling is een slang , bestaande uit backpacks, die over het plafond loopt. De backpacks staan symbool voor de kinderen die zijn omgekomen door de aardbeving in 2008 in China. Velen van hen zijn omgekomen door de erbarmelijke staat van de gebouwen waarin ze zich bevonden (veroorzaakt door slecht regime).
Hoofdstuk 5
Shockart
- Wil de “zelfvoldane, hypocriete toeschouwer” wakkerschudden
- Commercieel succes
- Alle mogelijke taboe’s doorbreken
↳leidt in sommige landen tot verbod (dictatuur etc.)
- Per ongeluk ontstaan door Duchamp’s Urinoir
- Duchamp wilde kunst stoppen
↳ontstaan nieuwe soort kunst, de readymate
- Bekende artiesten - Damien Hirst, Jeff Koons
- Atelier Van Lieshout
- Hedendaagse kunst beïnvloedt de markt
Hoofdstuk 6
Nieuwe ontwikkeling in de beeldende kunst
Kunst werd digitaal, het werd daardoor ook minder direct. Er waren nu wel andere mogelijkheden.
Het internet is een krachtig medium. Het heeft een wereldwijd bereik.
Door een revolutie is onmiddellijke toegang tot kunst voor de massa ontstaan.
Het geeft de kunstenaar de mogelijkheid om zich meteen tot de kijker te richten. En bovendien komen er geen tot weinig kosten bij kijken.
Kunst in een museum is bij wijze van spreke dood. Het is statisch en verliest het interactieve karakter.
